Søkemotoroptimalisering / SEO

Er du synlig på nett? Er det lett for kundene å finne deg, når de ser etter tjenesten, eller produktet du leverer? Hvis du ikke vet svaret, er det enkelt å finne ut. Gå inn på Google og skriv inn en søketerm som det er sannsynlig at dine kunder vil bruke, for eksempel “elektriker i Haugesund.” Kom din bedrift opp på toppen av listen over søkeresultat? Hvis ikke, trenger nettsiden din å søkemotoroptimalisering, eller SEO om du vil.

Hvorfor er søkemotoroptimalisering viktig?

Hver gang noen skriver inn et søk i Google, presenteres de for en SERP – Search Engine Result Page, eller søkeresultatside, på godt norsk. Å havne på toppen av denne listen, versus å havne på bunnen, kan sammenlignes med å ha en butikk plassert i prima lokasjon på Karl Johan, versus midt i tykkeste Finnskogen. Eller som Google selv, litt spøkefullt, uttrykker det: Det beste stedet å gjemme et lik, er på side 2 i Google.

Brukerdata fra google, viser at 35% av brukerne trykker seg inn på førsteplassen på SERPen, 15% på andreplassen, 7% på tredje, 5% på fjerde osv. Hvis en ønsker å være med å konkurrere om nettkundene, er derfor en høy plassering avgjørende.

SEO Søkemotoroptimalisering strategi opencart adwords

Hva er SEO?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering, på godt norsk. SEO handler om å tydeliggjøre, for søkemotorer som Google og Bing, hva din nettside “dreier seg om”, om det er rørleggertjenester i Haugesund, eller salg av kaffebønner på nett. Når en utfører en søkemotoroptimalisering av en nettside går en gjennom nettsiden, fra topp til bunn, og gjør endringer som gjør det enklere for søkemotorer å tolke sidens innhold.

Fra våre lokaler i Haugesund, utfører vi søkemotoroptimalisering på nettsider og nettbutikker over hele Norge

Hva påvirker synligheten din?

I følge Google selv, er det omtrent 300 forskjellige faktorer som avgjør hvor algoritmen deres plasserer en nettside i SERPen. Noen av disse har Google gått ut med. De har blant annet påpekt at lastetiden, hvor lang tid det tar før en skriver inn en nettadresse, eller klikker på en link, til nettsiden vises på skjermen, er avgjørende for hvor høyt nettsiden plasseres blant søkeresultatene. De alle fleste faktorene, er derimot godt bevarte forretningshemmeligheter.

SEO-analytikere har klart å finne ut en del av disse faktorene, gjennom eksperimentering og analyse av søkeresultat, spiller inn, og påvirker søkeresultatet.

SEO Søkemotoroptimalisering graf

Hvordan bli synlig på Google?

Søkemotoroptimalisering starter med å definere hvilke keywords, eller søkeord, en ønsker skal gi et godt resultat på SERPen. Hvis en er en rørlegger som leverer tjenester i Haugesund, vil “rørlegger i Haugesund” være et naturlig valg. Hvis en derimot har en nettbutikk som selger kaffebønner, bør en først gjennomføre keyword-research, det vil si finne ut hvilke søkeord kundene faktisk bruker, om det er “nettbutikk for kaffeprodukt” eller “kjøpe kaffe på nett”, før en utfører SEO på nettsiden.

Det som var god SEO i 2017, er ikke nødvendigvis god SEO i 2019. Søkemotoroptimaliserig er en pågående prosess

Når en har bestemt hvilke søkeord en ønsker å score for, består søkeordsoptimaliseringen av tre forskjellige deler: on-page, off-page og teknisk SEO. On-page SEO, består i å tilpasse selve innholdet på siden, overskrifter, tekst, media, skjema og site-map, så det er lett for algoritmene til søkemotorene å finne, og tolke innholdet på siden. Off-page SEO handler om å bygge opp sidens autoritet, så søkemotorene vet at det er en side de trygt kan sende nettbrukere til, mens teknisk SEO består, blant annet, i å redusere lastetiden til nettsiden, så søkemotorene vet at søkerne som sendes til siden vil ha en god brukeropplevelse.

Søkemotoroptimaliserning, hva er SEO?

Hvor ofte må en søkemotoroptimalisere?

Google, og andre søkemotor-tjenester, lever av å levere gode søkeresultat til sine brukere. Google gjør derfor stadig forandringer i søkealgoritmen for å forbedre den, og for å sørge for at brukerne blir presentert relevante resultater for søkeordene de bruker. Derfor er fagfeltet for søkemotoroptimalisering stadig i forandring. Det som var god SEO i 2017, er ikke nødvendigvis god SEO i 2019. Søkemotoroptimalisering er derfor en pågående prosess, mer enn noe en gjør en gang, og er ferdig med det. En bør derfor, med jevne mellomrom, gå inn på Google, søke på sin bedrift og sjekke at en fortsatt er godt synlig på SERPen, hvis en har sunket, kan justeringer være nødvendig.

Fra vårt hovedkvarter i Haugesund, utfører vi søkemotor- optimalisering på din nettside og nettbutikk

Søkermotoroptimalisering vs. annonsering

Det finnes flere veier til synlighet på nettet, et alternativ til søkemotoroptimalisering, er annonsering. Hvis du har gjort et søk på Google, har du sikkert lagt merke til at de første tre-fire plassene, over søkeresultatene, er okkupert av annonser relatert til søket du utførte. Disse annonsene er levert av Google Ads, Googles tjeneste for nettannonsering.

Hvilken løsning en bør velge for å oppnå synlighet, annonsering eller søkemotoroptimalisering, eller begge deler, avhenger av flere faktorer. Begge har fordeler og ulemper. Kostnadene ved å foreta en søkemotoroptimalisering av ditt nettsted kan virke høyere enn å komme i gang med annonsering, men mens SEO er en engangskostnad, er nettannonsering en løpende utgift, hvor en betaler for hver gang annonsen vises, eller for hver gang noen klikker på annonsen.

Hvordan bli sett på Google med SEO Søkemotoroptimalisering?

I noen tilfeller kan nettannonsering være et godt alternativ. Hvis en forsøker å slå seg opp i en bransje med flere etablerte aktører, hvor det er høy konkurranse, og konkurrentene har gode nettsider som er godt optimaliserte, kan det være vanskelig å krype til topps på SERPen med søkemotoroptimalisering alene.

Om du skulle velge å annonsere i Google Ads for å oppnå synlighet, betyr ikke det at søkemotoroptimalisering er bortkastet tid og penger. Når Google Ads selger nettannonser gjør de det gjennom en auksjon, som blir gjennomført hver gang noen utfører et søk. Det er imidlertid ikke bare størrelsen på budet ditt som avgjør om du vinner auksjonen. Google ser også på kvaliteten på nettsiden, og om innholdet på nettsiden er relevant for søkeordet som har utløst auksjonen. Disse faktorene, sidekvalitet og relevans, er nettopp det en jobber med når en gjør en søkemotoroptimalisering, og en godt optimalisert side vil gjøre at du vil vinne flere auksjoner og få annonsen din vist oftere, til et lavere bud, enn en side som er dårlig optimalisert.

Vi i LEVEL digital har dyktige medarbeidere, med høy kompetanse på søkemotoroptimalisering, som holder seg oppdatert på den nyeste utviklingen i bransjen

LEVEL digital kan søkermotoroptimalisering

Vi i LEVEL digital har dyktige medarbeidere, med høy kompetanse på søkemotoroptimalisering, som holder seg oppdatert på den nyeste utviklingen i bransjen. Vi gjør en grundig og dyptgående analyse av din nettside, og sørger for at den er optimalisert for søkemotorer, og ikke forsvinner i mengden.

LEVEL digital kan også hjelpe deg med utvikling av nettsider, oppretting av nettbutikk, oppsett og analyse med Google Analytics design av logo og visuell profil, nettannonsering, bookingsystem og betalingsløsninger på nett. Kontakt oss i dag for å høre hvordan vi kan gjøre din digitale hverdag bedre!

Meny